Ez a honlap a működéshez és a hirdetések testre szabásához cookie-kat használ. Az "OK" gombbal elfogadhatod, a "Beállítások" alatt letilthatod a cookie kezelést. A fogaskerékre kattintva bármikor megváltoztathatod a döntésedet. Adatkezelési nyilatkozat
Termékek Menü

Dune II [retro játék megemlékezés]

Kelemen Szabolcs

A fiatalabbak talán sosem játszottak minden stratégiai játékok egyik ősatyjával, de azoknak, akik emlékeznek a Dune II-re, csak annyit mondok: vigyázat, nosztalgia következik!

Mi a Dune II?

A Dune II az egyik első real time stratégiai játék. (Volt egy "elődje", ami kombinálta a kalandjátékos, katonai és gazdasági stratégiai elemeket, de a nyomába se ért a Dune II-nek.) Dune II retro játék megemlékező kép

1992-ben adták ki, eredetileg floppy lemezen, DOS operációs rendszerre. 320x200-as felbontásban futott, amit a szerencsések már színes monitoron élvezhettek. (Ehhez képest ma a játékokat nem is lehet feltétlenül megkapni fizikai adathordozón, és ilyen alacsony felbontást is legfeljebb mobiltelefonon találunk. Ez a kép jobboldalt nem lett lekicsinyítve, a screenshot eredeti 320x200 méretű!) A stratégiai játékok közül elsőként itt lehetett egérrel irányítani az egységeket - igaz, egyszerre csak egyet [lásd a lenti videót].

Óriási sikere volt, aminek köszönhetően 1993-ban megjelent az Amiga és a Sega MegaDrive változat, majd 1998-ban elkészült a Windows-os remake-je: a Dune 2000.

A történet

A cselekmény a távoli jövőben, nagyjából Frank Herbert Dűne című regényének idején játszódik (kb. 20 ezer év múlva). A világ időrendjének egy részét itt találjátok.

Az emberiség benépesítette a világűrt, és a lakott bolygókat a galaktikus birodalom császárának hűbéresei vezetik. A világ legfontosabb bolygója a sivatagos Arrakis, az egyetlen hely, ahol fűszermelanzsot lehet kitermelni.

A fűszer a világ életében kulcsfontosságú: használójának nem csak hosszabb életet biztosít, hanem korlátozott jövőbe látó képességgel is felruházza. Utóbbi pedig nélkülözhetetlen a biztonságos űrutazáshoz, ugyanis Frank Herbert világában ekkorra már elpusztították az utolsó számítógépet és robotot. (Merész húzás így megalkotni egy sci-fi világot, nem?) Számítógépek helyett különleges képességű "ember-számítógépeket", azaz mentátokat használnak, űrutazáshoz pedig az Űrliga navigátorait, akik emberre már alig hasonlítanak.

A játék története szerint a császár eladósodott, és anyagi problémáját minél több fűszerrel szeretné megoldani. Ezért felajánlja 3 nemesi háznak (az Atreides, a Harkonnen és az Ordos házaknak), hogy azé lesz az arrakisi hűbérbirtok, aki a legtöbb fűszert termeli ki.

(Ezzel szemben a hasonló időszakban játszódó első Dűne könyv a fiatal Paul Atreides életét dolgozza fel onnantól kezdve, hogy 15 évesen földönfutóvá válik, egészen addig, amíg három év leforgása alatt császár nem lesz belőle.)

A játék

A játékban a három ház egyikének katonai vezetőjét alakítjuk, és az első kettőt kivéve minden pályán az ellenség teljes megsemmisítése a cél. Ehhez fűszert kell kitermelni, és a fűszerért cserébe kapott pénzből vásárolhatunk magunknak harcoló egységeket (is). A fűszertermelés nem veszélytelen, mert szorosan kapcsolódik az óriási homokférgek életciklusához. Ezek pedig képesek lenyelni a gyalogos egységektől kezdve a tankokig bármit, és nagyon nehéz elpusztítani őket.

Amikor a játékban annyira előrehaladtunk, hogy már Arrakis legnagyobb része a mi ellenőrzésünk alatt áll, a másik két ház együttes erővel ránk támad, és ha ez nem lenne elég, még a császár elit egységei, a sardaukarok is ellenünk fordulnak. (A sardaukarok a Salusa Secundus birodalmi börtönbolygóról válogatott bűnözőkből áll, akik túlélték a kegyetlen kiképzést, és még fegyvertelenül is veszélyesek. Fanatikus hűséggel szolgálják az uralkodót.)

A három ház lehetőségei meglepően sokszínűek. A Harkonnenek a nagy, erős és drága egységekre építenek. Az Ordos ház inkább gyors egységeket használ és stratégiájuk része a szabotőrök alkalmazása (illetve a Deviator, ami át tudja téríteni az ellenséges egységeket az Ordos oldalára ). Az Atreidesek középutat képeznek a két ház között, megtámogatva a sivatag legbátrabb harcosaival, a fremenekkel. (Jellemző rájuk, hogy a könyv szerint a homokférgek hátán lovagolva közlekednek, és kb. sardaukarokat esznek reggelire.)

Bár a Dune II nem volt hibátlan, mérföldkő a stratégiai játékok történetében. A megjelenése után gomba mód szaporodtak a jobbnál jobb real time stratégiai játékok (pl.: WarCraft - 1994, Command & Conquer - 1995), amik mind merítettek a Dune II ötleteiből. Azt is nehéz nem észrevenni, mennyire befolyásolta a készítőket (Westwood Studios) a C&C, és a Red Alert megalkotásában.

Még több: Dűne ~blog
blog comments powered by Disqus